This is a free Purot.net wiki
  • View:

Sisältöalue

Yleistä tietoa abortista

Mielipide abortista.

Aborttia vastaan. Mielipiteitä ja blogikirjoituksia

Kirkko on vahvasti aborttia vastaan.

Raskaudenkeskeytysten lukumäärä laski edelleen vuonna 2010. Keskeytyksiä tehtiin 10 242 eli noin 2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Keskeytyksiä tehtiin tuhatta hedelmällisyysikäistä naista kohti 8,8. Keskeytyksiä eniten 20-24 vuotiaiden ikäryhmässä.

Nuorten aborttien määrä kääntyi kasvuun 1990-luvun puolessa välissä. Kasvuun reagoitiin mm. poistamalla jälkiehkäisyn reseptipakko yli 15-vuotiailta ja tekemällä seksuaalikasvatuksesta pakollinen osa koulujen opetussuunnitelmaa.

Raskaudenkeskeytykset tehdään pääasiassa erilaisista sosiaalisista syistä. Toiseksi yleisin syy on äidin alle 17 vuoden ikä. Raskaudenkeskeytys voidaan nykyisin tehdä myös ultraäänikuvauksessa todetun sikiövaurion perusteella. Joitakin harvoja raskaudenkeskeytyksiä tehdään lääketieteellisistä syistä ts. raskauden komplikaatioiden takia, kun äidin terveys tai henki on vaarassa.

Raskaudenkeskeytys on monissa maissa kiellettyä lailla. Useissa tapauksissa se on sallittua kuitenkin, jos odottavan naisen terveydelle on osoitettavissa selkeä ja vakava vaara.

Miten järjestellään nämä tiedot? Tai siis miten laitetaan nuonuo...kappalejaot tai nuot? kävisikö jotenki nuin?

Tietoa (tulee varmaan paljon :s )
  -Perusfaktaa
  -Eri maissa, kulttuureissa
  -??
Mielipide(puolesta/vastaan)
Perustelu
Mielipide(puolesta/vastaan)
Perustelu
Oma kanta (onko mahdollista tämmösellä porukalla...? )

Korjailkaa, lisäilkää : ))

kuvaki pitää olla .. paitsi että ne oli kyllä aika raakoja :s'

onko abortti murha ?

Mielipiteenne

Kirjoittakaa tähän siis oma mielipiteenne, onko abortti murha?

Ei se, jos ajatellaan lapsen parasta. Mutta jos sukupuolen takia, niin sitten on. Mielestäni se riippuu siitä, minkä takia abortti tehdään.

On se murha koska se lapsi kuolee kuitenkin. Ja eikö murha ole se että joku tapetaan vasten tahtoaan. Ja ja lapsi elää jo ennen 12.viikkoa sillä on jalat ja kädet ja aivot ja se ajattelee ja tuntee.

^ Mutta sitä ajattelua ja tuntemistanhan ei toki ole todistettu...?
Eikös se vain "ole" ilman mitään...?

no ei mutta ei sitä voi todistaa etteikö se tuntisi ja ajattelisi

^Eipä ole tähänkään asti valittanut. Saatika jos äiti on vaikka kaatunut, ei ne sitä muista yms,

no ei varmaan muista jos ne kuolee ..

Minusta abortti ei ole oikein missään tilanteessa ja voisihan sitä olla huolellisempi tietyissä asioissa... XD

Onko abortti murha?

Abortti

eli raskaudenkeskeytys tarkoittaa raskauden keinotekoista päättämistä poistamalla alkio tai sikiö kohdusta silloin, kun sen ei tiedetä kuolleen kohtuun ennen keskeytystä.

Intiassa abortteja tehdään eniten lapsen sukupuolen takia, joka on radikaalisti epätasapainottanut maan sukupuolijakaumaa. Tyttövauvat ovat ei-toivottuja, koska perheelle on tulevaisuudessa luvassa kalliiksi tulevat myötäjäiset. Sen lisäksi pojat tekevät enemmän raskasta työtä ja ovat hyödyllisempiä perheelle.

Suomessa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole vapaa. Raskaana oleva voi pyytää raskauden keskeytystä. Raskauden keskeytyksestä päättää lain mukaan ainoastaan viranomainen, pääsääntöisesti lääkäri. Raskaudenkeskeytykseen tarvitaan tapauksesta riippuen joko yhden tai kahden lääkärin lähete tai terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lausunto, ja raskaudenkeskeytyksen saa suorittaa vain luvan saanut sairaala. wikipedia

Muita vaihtoehtojakin on

Abortti ei aina ole ainoa vaihtoehto, sillä jos syynä on, ettei voi tai halua pitää lasta, niin aina on olemassa myös adoptiomahdollisuus. Jos nainen kuitenkin päätyy raskaudenkeskeyttämiseen, on se aina raskas päätös. Jokainen on kuitenkin itse vastuussa tekemisistään. Siksi sitä kannattaa harkita tarkoin, ettei joutuisi katumaan myöhemmin. Yleensä abortin jälkeen nainen potee syyllisyyttä, joten vaikeista tunteista on hyvä jutella läheisen ystävän tai ammattiauttajan kanssa.

Kirkko on vahvasti aborttia vastaan

Kirkko on suhteellisen jyrkästi aborttia vastaan. Kymmenessä käskyssä sanotaan 'älä tapa", ja abortin voi ottaa toisen ihmisen tappamisena. Myös kultainen sääntö, eli 'kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille', on aborttia vastaan, sillä perusteella, että kukaan tuskin haluaa itseään revittävän äitinsä mahasta pois. Rakkauden kaksoiskäskyssä sanotaan "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäni ja koko sielullasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja se on aborttia vastaan, koska periaatteessa alkio, joka on naisen sisällä, on jo tavallaan ihmisen lähimmäinen, eikä kukaan tapa lähimmäistään.

Onko lapsen hyvä syntyä?
Onko lapsen oikeasti hyvä syntyä huumediilereiden ja vakavasti sairaiden alkoholistien joukkoon pieneen murjuun, jossa ei ole talvellä lämpöä, eikä rahaa ostaa vaatteita? Entä jos lapsi on sen verran sairas, että elää korkeintaan vuoden, taikka toisen? Entä jos lapsen vanhemmat eivät pysty huolehtimaan lapsesta? Ja se on kehitysvammainen? Millainen tulevaisuus sellaisella lapsella olisi?

Abortti on raskas päätös, mutta joskus tarpeellinen. Joskus ei ole muita vaihtoehtoja.Silloin pitää ensin vakavasti harkita, mutta myös osata päättää, kun päätöksen aika tulee. Päätös ei varmasti ole mukava.

Ryhmäläiset

Kati, Senja, Niina, Inka, Saija

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.

Voisi tuota lopullista tekstiä alkaa pikku hiljaa työstämään, tietoa on tullut jo ihan mukavasti : )) Lisäilin tuonne alas noita eri tekstiosioita, kirjoitelkaa sinne : ))
iiisa   (10.11.2011 14:21)