This is a free Purot.net wiki
  • View:

Elias Lönnrotin matkatarina

Sisältöalue

Elias Lönnrot lähti etsimään runoja kiertämällä ympäri Suomea. Hän kiersi kylästä kylään. Kolme päivää hän oli kulkenut jalkaisin, ilman kenkiä tietysti. Hänen matkustamisensa oli vaarallista ja vaivalloista. Neljäntenä päivänä hän saapui tyhjälle mökille. Hän kokeili oliko ovi lukossa. Se ei ollut. Hän astui sisään varovaisesti. Kun hän huhuili, pieni orava säikähti ja juoksi ulos mökistä. Elias meni nukkumaan mökissä olleeseen puusänkyyn.

Aamulla hän lähti ylittämään järveä. Mökin rannasta löytyi vanha vene. Järven ylitys kävi sen avulla helposti. Vastarannalla oli pieni kylä. Hän kulki ympäri kylää kysellen asukkailta runoja ja kertomuksia. Eräs vanha mies oli oppinut äidiltään yhden kauniin runon ja kertoi sen Eliakselle. Elias piti runosta niin paljon, että hän raapusti sen muistiin. Hän halusi heti palata takaisin kotiin ja liittää se Kalevalaansa. Kylän päällikkö lainasi Eliakselle hevostaan, jotta matka taittuisi nopeammin. Hevonen oli itsepäinen ja ei halunnut veneeseen, jolla Elias oli tullut kylään. Elias tuli vihaiseksi.

Nuori neito nimeltään Elisa päätti auttaa Eliasta. Elias piti Elisaa kauniina ja olisi halunnut hänet, jos he eivät olisi kumpikin olleet jo naimisissa. Elisa työnsi hevosta niin lujaa, että se lensi veneeseen. Elias hyppäsi äkkiä veneeseen ja lähti soutamaan. Puolessa välissä matkaa hevonen virkosi ja alkoi riehumaan. Vene alkoi keinua ja se hörppi vettä laidan yli. Lopulta vene upposi ja hevonen upposi veden alle. Elias onnistui räpiköimään rantaan. Hän huomasi, että hänen reppunsa oli pudonnut järveen. Hän etsi sitä katseellaan ja pian huomasi sen kulkevan virran mukana. Yhtäkkiä hevonen nousi rantakaislikosta. Elias käski hevosta noutamaan repun ja hevonen lähti heti uimaan. Se nappasi repusta kiinni hampaillaan ja palasi rannalle Eliaksen luokse. Elias oli niin kiitollinen, että antoi hevoselle palan porkkanaa. Hevonen hirnahti iloisesti. Elias nousi hevosen selkään ja lähti ratsastamaan kotia kohti.

Matka kesti vain kaksi päivää. Elias oli kotiin saapuessaan hyvin väsynyt. Seuraavana päivänä hän avasi reppunsa, otti muistivihkonsa ja liitti sen Kalevalaan. Elias oli hyvin ylpeä itsestään. Elias palkitsi itsensä kahvikupposella ja hevosen säkillisellä porkkanoita. Hän käski hevosen palata takaisin kotiinsa. Hevonen ymmärsi heti ja lähti laukkaamaan.

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.

2 hyvä oli
hannele   (15.12.2011 10:05)

Antaisin tästä työstä kolme pistettä, koska siinä näkyy, että aiheeseen on paneuduttu. Tekstin kirjoittamisessa on käytetty myös mielikuvitusta, mikä ei ole ollenkaa huono asia.
Taina-ope
tainal   (15.12.2011 10:03)

Annan tästä 2 pistettä, teksti oli hyvä.
niina   (15.12.2011 10:02)

2 epärealistinen
anni   (15.12.2011 10:01)

Antaisin tästä työstä 2 pistettä. En tiedä miksi.
Hazu   (15.12.2011 09:58)