This is a free Purot.net wiki
Pages
  • View:

Suojaikäraja ja seksuaalioikeudet

Ryhmäläiset

Tomi, Juha, Jere Ke., Hanna Saa., Jasmin

Sisältöalue

Seksuaalioikeudet

Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia, jotka perustuvat kaikille kuuluvaan vapauteen ja arvokkuuteen sekä tasa-arvoon.

Jokaisella on

• oikeus omaan kehoonsa, tunteisiinsa ja mielipiteisiinsä
  • oikeus ja jokaisen tulee uskaltaa määrittää omat rajansa
  • oikeus määrätä, kuka saa koskea ja miten
  • oikeus ympäristöön, jossa ei homotella eikä huoritella
  • oikeus ympäristöön, jossa saa näyttää omalta itseltään

Suojaikäraja

Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta ja se tarkoittaa, että alle 16-vuotiaat ovat erityisessä suojelussa seksuaaliselta hyväksikäytöltä myös silloin, kun seksuaalista tekoa ei voida tuomita pakottamiseen perustuen raiskausrikoksena tai tavanomaisena seksuaalisena hyväksikäyttönä

Suojaikäraja vaihtelevat suuresti eri maissa. Esimerkiksi Espanjassa se on vain 12 vuotta, mutta Maltassa ja Turkissa se on 18 vuotta. Myös homojen ja lesbojen suojaikärajat vaihtelevat. Esimerkiksi Makedoniassa miesten väliset seksuaaliset teot ovat kokonaan kielletttyjä.

Sisältöä

Nuorten seksuaalioikeudet

Kaikilla maailman nuorilla on sukupuolesta, ihonväristä, seksuaalisesta suuntautumisesta tai terveydentilasta riippumatta seksuaalisina olentoina seuraavat oikeudet.

Sisältöö

Suojaikäraja

Seksuaalipalveluiden ostaminen alle 18 vuotiaalle on rikos. Rikoksen on tehnyt se, joka on antanut rahaa seksuualista palveluista.

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.