This is a free Purot.net wiki
Pages
  • View:

Sallatunturin koulun historiakerhon kirjoituksia

Aihe ja ryhmä

Sallatunturin koulun historiakerho

Juutalaisten kohtalo

Toteutimme historiakerhossa projektin, jossa katsoimme dokumentin, elokuvan ja haimme tietoa internetistä. Aiheeksi valikoitui kiinnostavuuden perusteella juutalaisvainot. Kirjoitimme yhdessä käyttäen titanpad-sovellusta tämän työn, joka valottaa monella tapaa juutalaisten kohtaloa. Aluksi etsimme juutalasivainoista tietoa internetistä ja sitten tutustuimme Hitlerin Saksan juutalaisvainoihin Anne Frankista kertovan dokumentin ja elokuvan avulla.

Juutalaisvainot eivät tosiaankaan  ole  uusi keksintö. Vainot eivät  alkaneet yhtäkkiä Hitlerin suurten joukkotuhojen aikaan, vaan niitä on  sattunut ja tapahtunut  paljon pidemmän aikaa. Vainoja tiedetään tapahtuneen jo yli kaksi vuosituhatta. Ensimmäiset juutalaisvainot nähtiin  jo vuonna 38 Aleksandriassa.  Juutalaisvainoja on siis jo kauan  ilmennyt ja ilmenee vielä tänäkin päivänä eri puolilla maailmaa. Juutalaisviha ilmeni niin, että juutalaisia syytettiin sairauksista ja kaikesta mahdollisesta

Juutalaisvainoille kehitettiin 1879, eli vasta paljon niiden alkamisen jälkeen, termi antisemitismi, joka siis tarkoittaa juutalaisvastaisuutta. Toinen juutalaisvastaisuuteen liittyvä termi on pogromi, elikkäs siis alunperin venäläisjuutalaisiin kohdistunut väkivaltainen hyökkäys.

Juutalaisvainot saivat karmeamman muodon Natsi-Saksassa 9.11.1938 eli ns. 'kristalliyö'-pogromin yhteydessä.  Kristalliyö oli yö jolloin juutalaisia vainottiin.  Yön nimi tuli siitä, että tuhansia juutalaisten liikkeiden näyteikkunoita särjettiin ja niistä levisi valtavasti lasinsiruja kaduille. Tuolloin SS, SA ja Gestapo systemaattisesti sytyttivät synagogia palamaan ympäri Saksaa, pahoinpitelivät juutalaisia ja kuljettivat noin 30 000 juutalaista valmiiksi laadittujen listojen perusteella keskitysleireihin. Avoin terrori Saksan kansan silmien edessä ei ollut mikään sattuma tai villiksi tulleiden antisemiittien raivokasta riehuntaa, vaan sen taustalla oli useita täysin tietoisesti asetettuja tavoitteita.

Natsien tavoitteena oli päästä eroon haitoista hävittämällä kaikki juutalaiset tuhoamisleireillä Auschwitzissä ja Treblinkassa

Lähteet

Historia Nyt 8

ANNE FRANK

Katsoimme historiakerhossa elokuvan Anne Frankin viimeiset päivät. Se on valmistunut 1988 ja on voittanut parhaan käsikirjoituksen Emmyn ja muitakin palkintoja. Kestoltaan se oli 1 tunti 36 minuuttia, joten sen katsomiseen meni kolmatta kerhotuntia. Pohjustukseksi olimme katsoneet dokumentin Frankin perheen kohtalosta ja siitä, miten Annen isä julkaisi Annen päiväkirjan.

Elokuva loppui siihen, kun perhe  joutui jonnekkin ihanalle leirille kun heidät löydettiin ja Anne  Frankin isä oli ainoa joka selvisi elävänä takaisin kotiin ja kertoi  että kaikki muut oli tapettu.

Mielipiteitä elokuvasta

Elokuva olisi voinut kestää hieman vähemmän aikaa, kun siihen ehti kyllästyä. Oli se muuten ihan ok. (Siis sellainen, että sitä voi katsoa, jos ei ole muuta tekemistä) Ei pahalla, mutta aika heppoisesti niitä Emmyjä jaetaan. Siis minun mielestä. Mutta ettehän te tiedä kenen melestä.

Miten ihmeessä tämä elokuva pystyi kertomaan siitä Miepistä, jos tämä kerran oli Anne Frankin päiväkirjasta? Miten se muka tiesi niin tarkasti, mitä se sielä ulkona teki.

Oliko taas mitään järkeä tunkea Annen isäksi joku semmoinen näyttelijä, joka ei näytä yhtään siltä miltä pitäisi, voi tavaton sentään.Miksei ne laittaneet sitä toista miekkosta siihen, kun sekin näytti paljolti enemmän siltä Otolta ku tämä Otto ihan itse.

Elokuva oli erittäin mielenkiintoinen mutta hiukan sekava. Voisi jopa sanoa, että se oli mielenkiintoisempi kuin dokumentti, joka oli myös erittäin mielenkiintoinen. Oikeastaan, tämä henkilö Anne Frank on mielenkiintoinen henkilö ihan näin muutenkin. Ja entäs Annen isä sitten ? On siinä mielenkiintoinen isä, kun julkaisee oman tyttärensä yksityisen päiväkirjan. Mielenkiintoista on myös se, kuinka Otto pystyi nukkumaan julkaistuaan kirjan Annen päiväkirjasta, ottaen huomioon, että sen jälkeen monta miljoonaa ihmistä tiesi Anne Frankista enemmän, kuin jotkut Annen ystävätkään tiesivät.
    Mielenkiintoista oli myös se, että elokuva jonka oli tarkoitus kertoa Anne Frankista ja hänen päiväkirjastaan, kertoi silti suurimmilta osin Miepistä, Frankin perheen ja heidän ystäviensä auttajasta, kun he olivat piilossa natseilta.
    Minusta mielenkiintoista on myös se, kuinka Hitleriä ei tässä elokuvassa näytetty, vaikka olihan tämä viiksekäs mies natsien johtaja, oikea suurmies siihen aikaan. Ja silti, tästä mielenkiintoisesta miehestä, josta olemme opiskelleet historiassa enemmän kuin tarpeeksi, ei sanottu koko elokuvassa halaistua sanaa.
    Mielenkiintoista on myös se, että elokuvassa ei myöskään näytetty minkäänlaista kuvaa keskitysleiristä tai tuhoamisleiristä. Joutuivathan elokuvan päähenkilöt, ainakin suurin osa heistä, keskitysleirille ja sieltä sitten tuhoamisleirille. Mutta kaipa se ei ollut elokuvan tekijöistä mielenkiintoista, toisin kuin heistä oli mielenkiintoista näyttää kuvaa Miepistä, joka nauttii turvallisesta ja normaalista elämästään, vaikka eihän hän kyllä ollut hollantilainen, ja sen takia hänet melkein häädettiin takaisin Saksaan. Onneksi Miepiä kuitenkin kosittiin ja hän sai lopulta siis jäädä Hollantiin elämään yhdessä miehensä kanssa.

Kuva

Käsitekartta

Esitys

Liitetiedostot

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.